مقالات

تاریخچه ساندویچ در ایران

در این مقاله ما قصد داریم شما را با تاریخچه ساندویچ در ایران ، مواد تشکیل دهنده اولین ساندویچ ها آشنا کنیم در این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

سوسیس

سوسیس و کالباس یک نوع از فرآورده‌های گوشتی که در شهر سالامی در شرق یونان زیاد طبخ می‌شده است. لغت سوسیس از لاتین به معنای نمک شور آمده است. سوسیس از انواع گوشت چرخ‌کرده به همراه چربی حیوانی، نمک، ادویه و سبزیجات معطر و… درست می‌شود. در قدیم برای کاور کردن سوسیس از روده گاو و یا گوسفند استفاده می‌کردند. اما بعدها به جای روده حیوانی از نی‌های ضخیم و پلاستیک جایگزین آن شد.

شکل گیری اولیه ساندویچ

تاریخچه ساندویچ در ایران باستان، شاهزاده های ساسانی گوشت دودی گوساله را در سفر های جنگی خود میل می کردند اما با شکل کلی ساندویچ که بعد ها در اروپا شکل گرفت تفاوت بسیاری داشت. شکل ابتدایی ساندویچ در قرن 18 میلادی توسط یک کنت قمار باز انگلیسی شکل گرفت. او که علاقه ای به بلند شدن از میز خود را نداشت دستور داده بود گوشت نیم پز را در داخل نان گذاشته و برای او بیاورند. می توان اولین ایرانی که ساندویچ را میل کرد ناصرالدین شاه قاجار نام برد او در سفر خود به آلمان به صراحت می نویسد زمانی که در ترن برلین  منتظر غذا بوده است، مهمان دار برای او یک بسته که شامل یک نان دراز لوله ای، که وسط آن گوشت سرد قرار داشت به او تحویل می دهد.

ورود سوسیس و کالباس به ایران

پس از انقلاب کمونیستی در شوروی مخالفان به ایران سرازیر شدند. آن ها در گیلان و تهران ساکن شدند. غذای مورد علاقه آن ها که عمدتا ( کالباس، سوسیس، ژامبون ) بود که برای تهیه آن از گوشت خوک های اهلی و وحشی که زیستگاه آن در شمال ایران بود شروع به تهیه کالباس و سوسیس و ژامبون کردند. کارگاه  های اولیه تولید سوسیس و کالباس در ایران ابتدا در گیلان و سپس در تهران توسط مهاجران ارمنی تاسیس شد.

 

نخستین ساندویچ فروشى‌هاى ایران

نخستین بار در خیابان استانبول تهران چند مغازه که ماهی و ماهی دودی و لوله‌هاى کالباس مى‌فروختند شروع به عرضه ساندویچ کردند که شامل نان بولکا ، خیارشور ، ورق های کالباس و چند برگ جعفری تازه بود که بهای اولیه آن پنج قران بود. مغازه خزر که جزو قدیمی ترین ساندویچی های تاسیس شده در ایران بود و در لاله زار قرار داشت شروع به تهیه ساندویچ های مورد سلیقه ایرانیان از جمله کتلت ، مغز ، مرغ در کنار سوسیس و کالباس کرد. با استقبال عموم مردم از ساندویچ ، افرادی زیادی در این زمینه شروع به کار کردند و از سال 1335 ساندویچ به شهرستان ها نیز انتقال یافت.

حواشی ساندویچ در ایران

در سال های اولیه ورود ساندویچ در ایران ، افرادی که برای غذا خوردن وارد ساندویچی ها می شدند محترم شمرده نمی شدند و دلیل آن برمی گردد به نوع زندگی و فرهنگ قدیمیان که علاقه بیشتر آن ها به غذا های  چلوکبابى و چلوخورشتى بود و در عصر ناصری اگر فردی به ساندویچی می رفت، می گفتند فلانی سفره درست و حسابی ندارد. این حواشی به مرور زمان با گسترش  مغازه های ساندویچی در هر منطقه پایان یافت.

سرانه مصرف استفاده از سوسیس و کالباس در ایران و جهان

مصرف سالانه فراورده‌های گوشتی در ایرانی حدود5/2 تا ۵/۵ کیلوگرم است. اما در کشورهای اروپایی این مقدار به ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم می‌رسد. خب مسلماً به دلیل نبود وقت در دنیایی امروز، با روی آوردن به محصولات و فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس سبد غذایی خود را تکمیل می‌کنند. در ایران، سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات و فراورده‌های گوشتی در کشور تولید و مصرف می‌شود.
در زمان‌های دور تر سوسیس و کالباس در دسترس افراد مرفه و کاخ‌نشینان بوده است. بعدها مصرف سوسیس و کالباس به مرور زمان یک غذای متداول و روتین واقع شد. شاید امروز با گرانی روز افزون این محصولات لذیذ و خوشمزه، مصرف سوسیس و کالباس نیز کمتر شود.

اولین کارخانه سوسیس در ایران

کارخانه کوچکی در سال ۱۳۰۹ در تهران به نام (اصل بلور) که بعدها پس از چند نفر دیگر، به فردی به نام آقای میکائیلیان واگذار شد. میکائیلیان دومین کارخانه بزرگ سوسیس و کالباس در ایران است. محل این کارخانه واقع در مجیدیه در شمال شرق تهران است. در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی اولین کارخانه بزرگ سوسیس و کالباس در جنوب غربی تهران در یافت آباد تأسیس شد که بنیانگذار و وارث آن آقای آرزومانیان می‌باشد.

انواع سوسیس

در سطر های بالا با تاریخچه ساندویچ در ایران آشنا شدیم. سوسیس در ابعاد و بسته‌بندی‌های مختلف با مواد اولیه متفاوت در بازار عرضه می‌گردد. سوسیس‌های متنوعی در سراسر دنیا تولید می‌شود. از جمله این سوسیس‌ها: کوکتل، هات‌داگ، کراکوف، بلغاری، فرانکفورتر، جالاپنو، کابانوسی، شکاری، چریتسو و …می شود نام برد.

سوسیس فرانکفورتر

فرانکفورتر سوسیسی است که با ۷۰ درصد گوشت قرمز تولید می‌شود. این سوسیس از نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان از طعم و بوی خوبی برخوردار است. سوسیس فرانکفورتر را به صورت کبابی و گریل طبخ و در انواع پیتزا و ساندویچ میی شود استفاده کرد.

سوسیس آلمانی

سوسیس آلمانی نوع دیگری از انواع سوسیس با گوشت قرمز است. از سوسیس آلمانی برای تهیه سوسیس بندری نیز استفاده می‌شود.

سوسیس کراکف

سوسیس کراکف از گوشت قرمز، آرد، گلوتن و ادویه‌های مخصوص درست شده است. این سوسیس در دو نوع ساده و پنیری تهیه می‌شود.

سوسیس شکاری

سوسیس شکاری با بیش از ۹۷ درصد گوشت خالص آماده می‌شود. سوسیس شکاری با استفاده از روغن نباتی، نمک تصفیه خوراکی، آرد گندم، سیر، ادویه طبیعی، آب و یخ و ادویه‌ها تولید می‌شود. این محصول شکل ظاهری وسوسه انگیزی دارد و طعم آن نیز تا حدودی تند است.

سوسیس چریتسو

گوشت گاوی 70%، گوشت مرغ بی استخوان، 10% روغن مایع سویا، نمک تصفیه شده. سوسیس چریتسو از گوشت پر چرب و ادویه‌های مخصوص در آن است که به آن رنگی خاص و تیره و معمولاً طعمی تند و تیز می‌دهد. برای فرم‌دهی سوسیس چریتسو از روده حیواناتی همچون گوسفند استفاده می‌کنند. سوسیس چریتسو اصالتاً یک سوسیس اسپانیایی می‌باشد.

انواع ساندویچ در ایران

امروزه انواع ساندویچ در دنیا و ایران تنوع زیادی پیدا کرده است. کشور ایران از لحاظ تنوع غذایی جز بهترین در جهان می‌باشد. در ایران ساندویچ‌های زیادی اعم از محلی و خارجی سرو می‌شود. از نمونه ساندویچ‌های که می‌شود نام برد، عبارت‌اند از: ساندویچ مرغ پنیری، همبرگر، ساندویچ سبزیجات، ساندویچ تخم‌مرغ، ساندویچ مرغ پیتا، ساندویچ سیب زمینی، ساندویچ گوشت و قارچ، فلافل، مغز، و غیره است.

سخن آخر

امروزه نسل جوان علاقه فراوانی به خوردن ساندویچ پیدا کرده اند و نیاز به تولید فراورده گوشتی سالم از قبل بیشتر احساس می شود . شرکت ایران ماکیماه با سابقه چندین ساله خود و با استفاده از مدرن ترین تجهیزات همواره در صدد تهیه و تولید محصولی با کیفیت و سالم از بهترین مواد بوده است. ما آماده همکاری با شما عزیزان که خواهان مصرف فراورده گوشتی سالم می باشید هستیم. جهت سفارش محصولات چه به صورت تعداد و یا عمده به قسمت فروشگاه مراجعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید